Megosztás:

125 éves a motorkerékpár

2010. november 8.

Egy fából készült kétkerekű - amely mankókerekeivel elég furcsán nézett ki - jelentette 125 évvel ezelőtt egy új korszak beköszöntét. Gottlieb Daimler 1885. augusztus 29-én szabadalmaztatta találmányát, melyet „Reitwagen\"-nek hívott.

Ez volt az első motorkerékpár, de valójában sokkal többet jelentett ennél. Ez volt az első belső égésű motorral felszerelt, önerőből közlekedő jármű is egyben. Az „automobil\" szó „önerőből mozgót\" jelent, így tehát Daimler Reitwagenét nevezhetjük az első automobilnak is.

„Az első motorkerékpár az individuális mobilitás előfutára volt\" - véli Michael Bock, a Mercedes múzeum vezetője. A stuttgarti létesítmény a jeles évfordulót többek között oldtimer motorkerékpárok kiállításával ünnepelte augusztus 29-én. Az eredeti Reitwagent sajnos nem tudták kiállítani, mivel 1904-ben elégett. Létezik azonban egy replika, melyet elég gyakorlattal és türelemmel működésre is lehet bírni.

Gottlieb Daimler (1834-1900) és a tőle mindössze 120 kilométerre, az ugyancsak németországi Mannheimben dolgozó Carl Benz (1844-1929) is egy olyan benzinmotoros járművön dolgozott, melyet nem lovak húznak. Valószínűleg soha nem ismerték egymást személyesen, mégis ők számítanak a Daimler AG (korábban Daimler-Benz) alapítóinak. Járműveikhez Nikolaus August Otto találmányát, a belső égésű motort használták fel.

A jómódú Daimler a Stuttgart melletti Bad Cannstatt-ban vásárolt egy villát, és itt dolgozott Wilhelm Maybach konstruktőrrel együtt. Wilfried Feldenkirchen történész a Daimler-Benz történetéről szóló művében leírta, hogyan sikerült nekik az izzófejes gyújtás segítségével egy gyorsjárású erőforrást kifejleszteniük, amely később a Reitwagent hajtotta. Ezt az erőforrást, jellegzetes alakja miatt, „állóórának\\" nevezték. A motorkerékpár elindítása elég körülményes volt, melynek során a lónyeregre emlékeztető ülést az erőforrásra rögzítették, ami így gyakorlatilag a vezető lábai között dolgozott. A 36423-as szabadalmi számot a Reitwagen csak majdnem egy évvel az után kapta meg, hogy a szabadalmi kérvényt benyújtották. Az 1886-os keltezésű első és egyetlen Reitwagen replikájáról szóló fényképünk a 2010. évi lipcsei AMI kiállítás Mercedes standján készült.

Ekkor Carl Benz Mannheimban már utcára vitte háromkerekű „Velociped\\" nevű járművét, melyet az első autónak ismerünk el. Pár héttel később Daimler pedig kifejlesztette immár négykerekű motoros hintóját.

Mivel a Reitwagen csak egy példányban készült, a világ első sorozatgyártású motorkerékpárja a Hildebrandt & Wolfmüller cég nevéhez fűződik.

Műszaki adatok:

  • motor: 4 ütemű, 1 hengerű
  • furat/löket: 58 x 100 mm
  • lökettérfogat: 264 cm3
  • kompresszió-viszony: 1: 2,6
  • teljesítmény: 0,5 LE / 600 min-1
  • erőátvitel: a motorról laposszíj-hajtás a közbenső tengelyre, innen fogaskerékhajtás a kerék
  • belsőfogazású fogaskerekére
  • váltás: a lapos-szíj áthelyezése másik dobra a jármű álló helyzetében
  • kézifék: hátsó kerékre ható tuskófék
  • kerék: faküllős kerék, ø600 mm
  • maximális sebesség: 12 km/h

Forrás: Integrátorfórum

Vissza

 

Aktuális híreink

Megnyertük a CSR Hungary Díjat

2025. december 4.

Óriási öröm és büszkeség számunkra, hogy a K&V elnyerte a CSR Hungary Díjat, A Legjobb CSR megoldás kategóriában!

Bővebben

Elkészült a K&V Kft. 2024-es CSR jelentése

2025. november 29.

Büszkén jelentjük, hogy vállalatunk elkészítette a 2024-es CSR jelentését, amely átfogó képet ad környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) teljesítményünkről. 

Bővebben

"A felelősségvállalás nem kampány – hanem szemlélet.”

2025. november 27.

A K&V több mint 35 éve vallja, hogy az emberközpontú gondolkodás és a társadalmi felelősségvállalás nemcsak érték, hanem a hosszú távú üzleti siker egyik alapja. Ezt a meggyőződést képviselte Deák István, raktározási üzletágvezetőnk is, aki előadóként vett részt a VIII. Partium-konferencián, az MTA200 programsorozat keretében Nagyváradon.  Előadásának címe: „Emberközpontú felelősségvállalás a gyakorlatban: a K&V Kft. szerepe a társadalmi fenntarthatóságban”

Bővebben

ESG jó gyakorlatok előadás

2025. november 21.

Belkovics Anikó QMS-EMS menedzser kolléganőnk a tavalyi előadása után idén is felkérést kapott a Heves Vármegyei Kereskedelmi és Ipari Kamara előadására idén a Bridge to Benefits MiniEdition mesterkurzusára, ahol nagyvállalati kategóriában mutatta be cégünk ESG és fenntarthatósági jó gyakorlatait. 

Bővebben

K&V Kft. bekerült az idei BÉT50 rangos kiadványba

2025. november 18.

BÉT50 – Ötven hazai vállalat sikertörténete 

Bővebben

Vendégségben a jövő szakemberei

2025. november 11.

Tegnap a Gyöngyösi Kálváriaparti Általános Iskola diákjait láttuk vendégül egy igazán különleges pályaorientációs nap keretében!

Bővebben